top of page
Autism 2_AdobeStock_408611622.jpeg

M-CHAT-R 

©  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton

(Modified Checklist for Autism in Toddlers, Revised)

Test de screening pentru TSA (autism)

La ce folosește acest test?

 

M-CHAT-R este un test de screening ce conÈ›ine o serie de 20 de întrebări despre comportamentul copilului, creat pentru a evalua riscul prezenÈ›ei tulburării de spectru autist (TSA) la copiii cu vârste cuprinse intre 1 an È™i 4 luni È™i 2 ani È™i 6 luni.

​

Scopul principal al M-CHAT-R este de a maximiza sensibilitatea, adică de a detecta cât mai multe posibile cazuri de TSA. Prin urmare, există o rată fals-pozitivă ridicată, ceea ce înseamnă că, nu toÈ›i copiii care înregistrează un scor la risc, vor fi diagnosticaÈ›i cu TSA.

Utilizatorii ar trebui să fie conÈ™tienÈ›i că un număr semnificativ de copii care înregistrează un scor ridicat la M-CHAT-R, nu vor fi diagnosticaÈ›i cu TSA. Cu toate acestea, aceÈ™ti copii prezintă un risc ridicat pentru a avea alte tulburări de dezvoltare sau întârzieri È™i, prin urmare, se recomandă evaluarea complexă, diagnostică a oricărui copil care a înregistrat un scor ridicat.

Atenționare

​

Dacă la test s-a obÈ›inut un scor mediu sau ridicat ar trebui să se realizeze investigaÈ›ii suplimentare de către un specialist (medic psihiatru sau psiholog). PărinÈ›ii copiilor cu autism trebuie să È›ină seama de faptul că, pentru o cât mai bună recuperare, intervenÈ›ia terapeutică trebuie începută cât mai devreme.

Cum se administrează testul?

 

RăspundeÈ›i la aceste întrebări despre copilul dumneavoastră. GândiÈ›i-vă cum se comportă el de obicei. Dacă l-aÈ›i văzut că manifestă comportamentul de câteva ori, dar el sau ea nu îl manifestă de obicei, atunci vă rugăm să răspundeÈ›i NU. ÎncercuiÈ›i DA sau NU la fiecare întrebare.

1. Dacă arătați spre un obiect din cameră, copilul dvs. se uită la acel obiect?

(De exemplu, dacă arătați o jucărie sau un animal, copilul dumneavoastră se uită la acea jucărie sau animal?)

             Da           Nu

 

2. V-aÈ›i întrebat vreodată dacă copilul dumneavoastră este surd?

             Da           Nu

​

3. Se preface că se joacă (joc simbolic)?

(De exemplu, se preface că bea dintr-o cană de jucărie, se preface că vorbește la telefon, se preface că hrănește o păpușă sau o jucărie de pluș?)

             Da           Nu

​

4. Îi place să se cațăre pe diferite obiecte?

(De exemplu: pe mobilă, pe echipamentele din parc sau pe scări)

             Da           Nu

​

5. Prezintă miÈ™cări inadecvate ale degetelor în apropierea ochilor?

(De exemplu, îÈ™i flutură mâinile aproape de ochi?)

             Da           Nu

​

6. Arată copilul dvs. cu degetul atunci când vrea ceva sau cere ajutor?

(De exemplu, arată spre mâncare sau spre o jucărie la care nu poate ajunge?)

             Da           Nu

​

7. Indică copilul dvs. cu un deget ceva interesant?

(De exemplu, vă arată un avion pe cer sau un camion pe șosea?)

             Da           Nu

​

8. Este copilul dvs. interesat de alți copii?

(De exemplu, se uită la alÈ›i copii, le zâmbeÈ™te sau merge la ei?)

             Da           Nu

​

9. Vă arată lucruri aducându-le sau arătându-le pentru a le vedea dvs.? (Nu doar pentru a solicita ajutor, dar È™i pentru a le împărtăși cu dvs.)

(De exemplu, vă arată o floare, un animal de pluș sau un camion de jucărie?)

             Da           Nu

​

10. Răspunde când îl/o strigaÈ›i pe nume?

(De exemplu, se uită sus, vorbeÈ™te sau gângureÈ™te, se opreÈ™te dintr-o activitate începută atunci când îÈ™i aude numele?)

             Da           Nu

​

11. Când îi zâmbiÈ›i, copilul dvs. vă zâmbeÈ™te înapoi?

             Da           Nu

​

12. Se supără când aude zgomote familiare?

(De exemplu, È›ipă sau plânge când aude zgomotul produs de un aspirator sau un sunet puternic?)

             Da           Nu

​

13. Umblă copilul dvs.?

             Da           Nu

​

14. Prezintă contact vizual cu dumneavoastră atunci când îi vorbiÈ›i, vă jucaÈ›i cu el/ea sau când îl/o îmbrăcaÈ›i?

             Da           Nu

​

15. Încearcă să imite ce faceÈ›i?

(De exemplu, face cu mâna „Pa!”, bate din palme, imită sunetele amuzante pe care le faceÈ›i dvs?)

             Da           Nu

​

16. Dacă întoarceÈ›i capul pentru a privi ceva, se uită copilul dvs. în jur la ce vă uitaÈ›i dvs.?

             Da           Nu

​

17. Încearcă să vă facă să îl/o priviÈ›i?

(De exemplu, se uită la dvs. pentru a primi încurajări, spune “Uite!” sau  “Uită-te la mine!”?)

             Da           Nu

​

18. ÎnÈ›elege copilul dvs. când îi spuneÈ›i să facă ceva?

(De exemplu, dacă nu indicaÈ›i, poate copilul dvs. să înÈ›eleagă comanda „Pune cartea pe scaun!” sau „Adu-mi pătura!”

             Da           Nu

​

19. Dacă se întâmplă ceva nou, copilul dvs. se uită la faÈ›a dvs. ca să afle ce simÈ›iÈ›i?

(De exemplu, dacă copilul aude un zgomot ciudat, sau vede o jucărie nouă, se va uită la faÈ›a dvs.?)

             Da           Nu

​

20. Îi plac copilului dvs. activitățile ce presupun miÈ™care?

(De exemplu, îi place să fie legănat/legănată pe genunchii dvs.?)

             Da           Nu

Cum se notează testul?

 

Se consideră 1 punct pentru fiecare răspuns care indică riscul de prezență a TSA:

  • pentru toÈ›i itemii, cu excepÈ›ia itemilor 2, 5 È™i 12, răspunsul NU indică riscul de prezență a TSA;

  • pentru itemii 2, 5 È™i 12, DA indică risc de prezență a TSA.

Interpretarea rezultatelor

(Adunați toate punctele obținute folosind notarea de mai sus)

RISC REDUS: Scorul total  este  0-2.

AcÈ›iune necesară: Dacă  copilul  este  mai  mic  de  24  de  luni,  se recomandă  reaplicarea chestionarului după ce a împlinit vârsta de doi ani. Nu este necesară nicio altă acÈ›iune decât dacă monitorizarea indică risc pentru TSA.

​

RISC MEDIU: Scorul total este 3-7.

AcÈ›iune necesară: Se recomandă evaluarea  copilului în vederea stabilirii unui diagnostic. Dacă diagnosticul unui profesionist confirmă rezultatul testului, se recomandă înscrierea imediată într-un program de terapie ABA.

​

RISC CRESCUTScorul total este 8-20.

AcÈ›iune necesară: Se recomandă o evaluare imediată în vederea stabilirii unui diagnostic. Dacă diagnosticul o impune, se recomandă înscrierea imediată într-un program de terapie ABA.

Află mai multe...

În centrele ConstruieÈ™te-È›i ViaÈ›a din BucureÈ™ti puteÈ›i accesa

servicii de evaluare complexă a simptomatologiei specifice TSA

cu teste validate È™i standardizate pe populaÈ›ia din România

și

intervenție personalizată.

Colegiul psihologilor din Romania
Institutul ABA Bucuresti
Logo-APR

AsociaÈ›ia Psihologilor din România

M-CHAT
Centrul Construieste-ti viata logo
Construieste-ti viata Logo

Construiește-ți viața

Centru de Psihologie și Analiză Comportamentală

bottom of page